اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۲:۱۶
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۰۰
اذان مغرب ۱۹:۱۴:۰۶
طلوع آفتاب ۰۵:۰۷:۵۵
غروب آفتاب ۱۸:۵۴:۳۳
نیمه شب ۲۳:۱۳:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ - ۰۹:۳۰
«سراج 24» گزارش می دهد؛

نظر 9 کارشناس درباره شعار «دولت و ملت؛ همدلی و هم زبانی»/ از زبان واحد تا حفظ دستاوردهای هسته ای

9 کارشناس در گفتگو با سراج 24 به تشریح شعار سال 94 (دولت و ملت؛ همدلی و هم زبانی) پرداختند.

نظر 9 کارشناس درباره شعار «دولت و ملت؛ همدلی و هم زبانی»/ از زبان واحد تا حفظ دستاوردهای هسته ای

به گزارش «سراج24»، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود سال 94 را به نام «دولت و ملت؛ همدلی و هم زبانی» نامگذاری کردند.

بر همین اساس «سراج24» به گفت و گو با اعضای مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالین سیاسی پرداخته تا آنان مولفه ها و ضرورتهای این اتحاد را تببین کنند.

*باید در عرصه بین‌المللی و در مقابل بیگانگان "زبان واحد" داشته باشیم

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «سراج24» با اشاره به  نامگذاری سال 1394 به عنوان سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» از سوی مقام معظم رهبری گفت: تلقی من این است رهبر معظم انقلاب یک هوشمندی به خرج دادند و آسیب شناسی کردند مسیری را که به خصوص در سال 93 و بخش مهمی از سال 92 اتفاق افتاده بود که به گونه ای ایجاب می کرد ترمیم شود تا دیگر آن مسیر ادامه پیدا نکند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تاکید کردند که انتقاد درست است اما نباید با ادبیات تحقیر آمیز همراه باشد یا اینکه با منتقدین اینگونه برخورد کنند؛ بعضا نوع برخورد های غیر اصولی در طول سال های 93 و بخش عمده ای از 92 که از سوی برخی مسئولین دولتی ، مجلسی و.. انجام شد آسیب شناسی شد و برای جلوگیری از تشدید چنین روندی یک توقف مبنی بر اینکه باید همدلی و هم زبانی داشته باشیم داده شد تا دیگر آن مسیر دنبال نشود.

رحماندوست خاطر نشان کرد: برای مردم خیلی فرق نمی کند که حکومت ، مجلس ، دولت یا قوه قضائیه باشد همان طور که در برخی از اصول قانون اساسی هم دولت به معنای کل حکومت به کار رفته است ؛ تصور من این است که آن جایی که مقام معظم رهبری فرموده اند «دولت و ملت» فقط قوه مجریه منظور نیست.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بعضا در سال 93 شاهد برخوردهایی از سوی مسئولین دولت ، مجلس و سایر دستگاه ها بودیم که شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نبود ؛ نامگذاری سال 94 به نام «دولت و ملت ، همدلی و هم زبانی» یک هوشمندی بزرگی بود که مقام معظم رهبری برای جلوگیری از آن روند انجام دادند.
 
وی افزود: اگر فرض کنیم در سال 93 و 92 برخورد نامناسبی هم از سوی مسئولین صورت نگرفت چه کسی هست که انکار کند برای پیشرفت یک کشور همدلی و هم زبانی میان مردم و مقامات کشور نیاز نیست؟! همدلی و همزبانی میان گردانندگان نظام و مردم نیاز به استدلال هم ندارد زیرا طبق یک قاعده عقلی چنین موضوعی بسیار هم لازم است.
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد:تعبیر رایجی است که می گوید همدلی از هم زبانی بهتر است ولی واقعیت این است که همزبانی زمانی به درد می خورد که ریشه در همدلی داشته باشد؛ انسان های همدل ، هم زبان هم می شوند بنابراین اصل و مطلوب واقعی این است که همدلی باشد و همزبانی ناشی از همدلی هم باشد.
 
وی در ادامه گفت:فرض کنید در مقطعی همدلی میان دستگاه ها وجود نداشته باشد اما مسئولین این قدرت را باید داشته باشند که هم زبان باشند ، حداقل این است که زبان مغایر با زبان دیگری نداشته باشند. همدلی که ریشه هم زبانی بشود یا هم زبانی که ناشی از همدلی باشد یا هر دو در کنار هم خوب هستند اما اگر در مقطعی هر دو مورد وجود نداشت باز هم می تواند هم زبان بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد:هم زبانی واجب است و باید در سطح بین المللی ما ایرانی ها یک زبان باشیم ؛ درون کشور چند صدایی مطلوب است و به دنبال اینکه در کشور یک صدایی باشد نیستیم ولی در برابر دیگران و به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) باید« یَدٌ واحدهٌ علی مَن سَواه » باشیم یعنی در برابر بیگانگان زبان واحدی داشته باشیم.

*شکاف دولت با مردم در مسئله هسته‌ای زیبنده نیست

محمد اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: شکافی میان ملت و دولت ایجاد شده است و این شکاف برای جمهوری اسلامی زیبنده نیست.
وی افزود: رهبری انقلاب در بیانات نورزوی خود به دولت تذکر دادند که از ظرفیتهای ملت استفاده کند و به ملت یادآوری کردند که وحدت، همدلی و یکدلی با دولت می تواند رمز موفقیت و رسیدن به اهداف نظام جمهوری اسلامی باشد.

 کوثری با ذکر اینکه ما در دهه پیشرفت و عدالت به سر می بریم، گفت: همدلی ملت و دولت ما را به اهداف بزرگ و نیز عدالت و پیشرفت مطلوب خواهد رساند و این پیشرفت شامل همه ابعاد است؛ مسلما اقتصاد و فناوری هسته ای دو نمونه از آن خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر این گفت و گو با اشاره به نیازمندی آمریکا به توافق هسته ای با ایران گفت: جمهوری اسلامی در دستیابی به فناوری هسته ای در کوتاه ترین زمان پیشرفتهای خوبی داشته و این امر موجب نگرانی غربی ها شده است.

 وی عنوان کرد: نظام سلطه و جبهه استکبار در تحلیل های خود این نکته را عنوان می کنند که ایران قبل از آنکه به این فناوری دست پیدا کند، قدرت بالایی کسب کرده بود و امروز با وجود این فناوری قدرت ایران چندین برابر شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هدف غربی‌ها کُند کردن حرکت رو به جلوی ملت ایران در ابعاد مختلف است و برای رسیدن به این هدف فشارها و تحریم‌های مختلف را اعمال کرده و می خواهند مذاکرات هسته ای را با یک توافق خوب به نفع خود تمام کنند.

وی گفت: حتی در این روزهای حساس که مذاکرات ادامه دارد، نباید به حسن نیت غربی‌ها و آمریکا خوشبین بود؛ بی اعتمادی به آمریکا مسئله تاریخی است و تیم مذاکره کننده باید هوشیارتر از همیشه خدعه های آمریکا را رصد کنند.

*همدلی و همزبانی با ملت یعنی حفظ دستاوردهای هسته ای

محمد صادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در همین زمینه گفت: در زمینه هسته ای این مسئله باید خود را نشان دهد، باید نظر کلان ملت ایران را در رابطه با فناوری هسته ای دانست؛ اینکه آیا آنها مایلند از این فناوری و این توانمندی برخوردار باشند یا خیر.

وی افزود: دولت وظیفه دارد به عنوان نماینده ملت ایران منتقل کننده دیدگاه آنها باشد و از اهداف و آرمانهای مردم در زمینه حفظ فناوری هسته ای پاسداری کند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: در طول سالیان گذشته مردم به صراحت شعار داده اند که انرژی هسته ای حق مسلم ماست؛ مردم می خواهند دستاوردهای فرزندان متعهد و دانشمند خود را در عرصه بهره برداری صنعتی از توانایی هسته ای ادامه پیدا کند و از این نعمت خداداد به بهترین نحو استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با ذکر اینکه یکی از مصادیق شعار سال همدلی و همزبانی دولت با ملت در حفظ دستاوردهای هسته ای است، گفت: دولت باید مثل قاطبه مردم از این دستاوردهای هسته ای و همه دستاوردهای انقلاب پاسداری کند و برخورداری از توانمندی های هسته ای را در حد صنعتی که موجب ایجاد اشتغال، ارزآوری و ارتقای فناوری و دانش می شود، حفظ کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نیازمندی آمریکا به توافق هسته ای گفت: دوران 8 ساله دموکراتها در دولت رو به پایان است، می خواهند با ابزار مذاکرات هسته ای افتخار تسلیم کردن ملت ایران و انقلاب اسلامی را در رقابت با جمهوری خواهان به نفع خود تمام کنند.

کوشکی افزود: دموکرات ها در طول سالهای گذشته در عراق، افغانستان، سوریه و حل مسئله فلسطین موفقیتی به دست نیاوردند و لذا می خواهند یک کارنامه درخشان از خود به جای بگذارند و این 8 سال را با یک پیروزی چشمگیر خاتمه دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: شخص اوباما و دموکرات ها به صورت جدی نیازمند آن هستند که این مذاکرات به نتیجه برسد، البته به شکلی که خودشان مایل هستند و نظرات خود را به ملت ایران تحمیل کنند و در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا برنده شوند.

*برای تقویت ارتباط بین مسئولین و مردم باید صادق بود و به مردم احترام گذاشت

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «سراج24» با اشاره به » نامگذاری سال 1394 به عنوان سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» از سوی مقام معظم رهبری گفت:ارتباط مردم با مسئولین مطلوب نیست ؛ یعنی مردم با اینکه کار دارند پشت در دفاتر مسئولین می مانند.

وی تصریح کرد: وزیر وقتی به دنبال گرفتن رای اعتماد از مجلس است افراد زیادی به راه می اندازد و التماس می کند اما وقتی رای گرفت ، وزیر ، وکیل و رئیس شد فاصله گرفتن با مردم شروع می شود. ما اگر بخواهیم ارتباط خوبی با مردم داشته باشیم باید به سال 58 یا دوران دفاع مقدس برگردیم که همه یک شکل و یک دست بودند به طوری که حتی سرباز ، امیر و سردار در جبهه غذای یکسان داشتند.

کامران افزود: امروز دیگر آن فضا عضو شده است ؛ امروز دیگر غذای سرباز ، امیر و سردار با یکدیگر یکسان نیست. ما اگر به فضای سال های 58 یا دوران دفاع مقدس برگردیم ارتباط بین مردم و مسئولین روان تر خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای روان شدن ارتباط بین مسئولین و مردم باید به مردم احترام گذاشت و نباید بگوییم مردم نمی فهمند ؛ برای فهمیدن حتما که نباید افراد صاحب منصب یا پولدار باشند! همه افراد و مشاغل دارای عقل ، شعور و فهم هستند. اگر به افراد احترام گذاشتیم انگیزه بیشتری ایجاد خواهد شد و این انگیزه به هر حال می تواند کار مضاعف ایجاد کند ، می تواند تولید را بهینه کند چرا که با این فضا از جان و دل افراد کار خواهند کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: اگر سیستم اداری در خدمت امور باشد چه قدر می تواند مشکلات حل شود ؛ نباید جوری باشد که تنها با پارتی و رشوه کارها حل شود. نمی گویم که همه این طور هستند اما اگر مقام معظم رهبری فرمودند مردم کارفرما هستند و مردم انبوهی از تخصص ها ، قابلیت ها هستند وقتی زیرساخت امور بر صداقت ، راستی و احترام باشد خروجی حتما کار مضاعف ، وجدان کاری و تولید سرشار از اشتغال است.

وی افزود: در برخی امور ساختار مریض است و باید اصلاح شود ، خروجی یک ساختار مریض فساد اقتصادی است و تا فساد اقتصادی هم باشد اقتصاد مقاومتی اتفاق نخواهد افتاد.

کامران در ادامه گفت: امیدوار هستیم که در سال 94 رفتار اقتصادی هم تغییر کند ؛ یک مسئول باید ساده زندگی کند ، نمی شود از جیب مردم غذای خوب سر سفره داشته باشد و حاضر نباشد حتی یک سفر خارجی خود را کم کند ، یک دلار کمتر خرج کند و یک چراغ کمتر روشن کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسئولین باید اول از خودشان شروع کنند که این اعتماد از دست رفته بازگردد ؛ مردم نظام و رهبری را دوست دارند اما اعتماد به سه قوه که آسیب پذیر شده است باید بازسازی شود و این هم با حرف و سخنرانی و قصه گفتن درست نمی شود بلکه مردم تشنه عمل هستند.

وی در پایان افزود: مردم بسیار خوبی داریم ، با این همه گرفتاری و گرانی و... پای اسلام ، نظام و دین ایستاده اند. مشکلات مردم با سمینار و همایش حل نمی شود ما باید عمل کنیم.

*نگاه متقابل و متعامل دولت و ملت توطئه دشمنان را خواهد شکست

سردار یدالله جوانی، مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد عناوینی که از سوی رهبری برای نامگذاری سال‌ها انتخاب و به عنوان شعار سال در جامعه مطرح می شود از یک پشتوانه علمی برخوردار است، گفت: این عناوین حکیمانه و مدبرانه انتخاب شده و ارتباط تنگاتنگی با اقتضائات زمانه دارد.

وی افزود: اگر به سال‌های گذشته برگردیم و در رابطه با شعار سال‌های اخیر دقت بیشتری داشته باشیم، مشاهده خواهیم کرد که هر عنوانی موضوع مهمی برای طول سال‌ها بوده و برای همیشه حائز اهمیت است اما در آن مقطع  زمانی اقتضائاتی وجود داشته که آن عنوان انتخاب شده و توجه مردم را به خود جلب کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه شعار سال جاری ارتباط خاصی با شرایط امروز کشور دارد، عنوان کرد: اگرچه وحدت ملی و وحدت و همزبانی دولت و ملت از شعارهای اساسی انقلاب است، اما امروز دشمنان تمرکز خاصی بر مسائل کشور دارند.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه در این رابطه گفت: آنها درصدد هستند شکاف و تفرقه در جامعه ایجاد و دوگانی در جامعه به وجود آورند؛ با توجه به مشکلات اقتصادی، مذاکرات هسته ای و انتخابات پیش رو و دیگر مسائل دشمنان امید بسته اند و تلاش و سرمایه گذاری خود را برای ایجاد تشتت در جامعه متمرکز کرده اند.

سردار جوانی اظهار داشت: رهبری انقلاب همچون امام(ره) همواره بر وحدت، یکپارچگی و انسجام داخلی تأکید دارند و در این مقطع که دشمنان بر این موضوع متمرکز شده اند، رهبر فرزانه انقلاب به شکل حکیمانه با زمان شناسی دقیق شعار دولت و ملت، همدلی و هم زبانی را برگزیدند.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: تبیین و تشریح این موضوع مهم، توجه دادن نخبگان، جریان‌های سیاسی و آحاد مردم به اهمیت شعار سال می تواند توطئه دشمنان را به شکست انجامد.

وی گفت: رهبر انقلاب در زمینه همدلی و هم زبانی بر نگاه متقابل تاکید دارند؛ دولت باید مردم و آرمان‌های آنها را که آرمان های انقلاب است را مورد توجه قرار دهد و مردم را به شکل حقیقی و واقعی درک کند، به استعدادها، توانمندی ها و ظرفیت‌های مردم بها دهد و بر اساس آنچه که خواست حقیقی مردم است حرکت کند.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: رهبری انقلاب شاخص هایی همچون حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، روز قدس و حرکت تاریخی ملت را در اربعین حسینی نشان از پیوند ناگسستنی آنها با اسلام و انقلاب دانستند و فرمودند که این مردم خواهان حفظ عزت و استقلال خود هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: معظم له از مردم و جریانهای سیاسی خواستند که به مسئولان و دولت اعتماد کنند و این نگاه متقابل و متعامل رمز پیروزی است، قطعا اگر این نگاه با توجه به تأکیدات رهبری دنبال شود توطئه دشمنان را خنثی خواهد کرد.

وی افزود: ما سال جدید را با بهار فاطمی آغاز کردیم و به برکت این ایام توطئه دشمنان انشاء الله با شکست مواجه می شود و پیش نیاز تحقق اقتصاد مقاومتی نیز وحدت دولت و مردم است.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه جمهوری اسلامی با جنگ اقتصادی مواجه است، گفت: اقتصاد مقاومتی تنها راه شکست دشمن در این جنگ است و تنها راه خنثی کردن تحریمها نیز اقتصاد مقاومتی است؛ اگر وحدت دولت و ملت با سرعت به پیش برود دشمن در این جنگ اقتصادی شکست خواهد خورد.

* 3 اولویت برای همدلی و همزبانی دولت و ملت

مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیام نوروزی مقام معظم رهبری و نامگذاری سال 1394 به عنوان سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» گفت :در چارچوب این عنوان می توان چند موضوع را جای داد. یکی از مطالبات مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی بوده است. دولت و ملت می توانند در سال جدید، به سمت این شعار بیش از گذشته حرکت کنند و یک اتحاد مثال زدنی را به نمایش بگذارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: دوم بحث مذاکرات هسته ای است ؛ با در نظر گرفتن این که مذاکرات می تواند منجر به یک توافقنامه شود و ممکن هم هست که توافق نشود در هر دو حال با در نظر گرفتن سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری که دولت و تیم مذاکره کننده دنبال می کنند این انتظار وجود دارد که برای دستیابی به نتیجه همدلی و هم زبانی داشته باشیم .حتی اگر نتیجه مذاکرات هم منجر به طرح جامع نشد در تصمیم مقتضی که متناسب با منافع ملی  اتخاذ می شود باید همدلی و هم زبانی داشته باشیم.

دواتگری تصریح کرد: سوم بحث انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است که قطعا دشمنان نظام چشم طمع به آن دوخته اند ؛ همدلی و هم زبانی در یک فضای رقابتی سالم می تواند همدلی و همزبانی را قوت بخشد.

*همدلی مردم و دولت یک ضرورت است

آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در گفت وگو با خبرنگار «سراج24» با اشاره به پیام نوروزی مقام معظم رهبری و نامگذاری سال 1394 به عنوان سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» گفت :ملت بزرگ ایران در سایه هدایت های رهبر معظم انقلاب قله های بزرگی را در عرصه های مختلف از جمله فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و بین المللی فتح کرده است و شتاب برای فتح قله های برتر دارد.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف بلند پر واضح است که همدلی و همزبانی دولت و ملت یک ضرورت است. بحمدالله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دولت و ملت واحد شدند؛ خدا رحمت کند مرحوم شهید رجایی را که می گفت کابینه 36 ملیونی یعنی جمعیت کل کشور در آن زمان ، این نگاه که از برکات بعد از انقلاب بود به فضل خداوند ارمغان های فراوانی داشته است که در 36 سال گذشته شاهد آن بوده ایم و یک نمونه بارز آن مسئله دفاع مقدس بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری  تاکید کرد:هنوز برای رسیدن به اهداف والا و قله های برتر راه طولانی در پیش داریم که برای رسیدن به این هدف همدلی  مردم و دولت یک ضرورت است، البته این همدلی نکاتی دارد که یکی از آن ها «همدلی در هدف» است.

آیت الله سید احمد خاتمی خاطر نشان کرد: وقتی ملت که به تعبیر مقام معظم رهبری کارفرما است و دولت  هدف واحد داشتند این امرسبب می شود که آن هدف در دسترس قرار بگیرد و همدلی و هم زبانی شکل بگیرد ؛ براین اساس همدلی و هم زبانی در عرصه وحدت هدف شکل بگیرد که ان شاء الله باید پیوسته به این نکته توجه کرد.

وی در پایان گفت: امیدوارم سال نو که معطر به عطر فاطمی است سالی سراسر برکت برای ملت بزرگوار ایران باشد.

*اعتماد دولت به مردم راه پیشرفت و عدالت را هموار می‌کند

حجت الاسلام عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار «سراج24»  گفت: منظور از دولت دستگاه های گوناگون کشور اعم از قوه مجریه ، مقننه ، قضائیه و سایر دستگاه های کشوری و لشکری است و منظور از ملت هم همه شهروندان ایران اسلامی است که با هر قومیت ، مذهب ، زبان و فرهنگ به این مرز و بوم دل بسته اند.

وی تصریح کرد: حقیقت امر این است که دولت به مفهوم عام خود و ملت به مفهوم اجتماعی ، سیاسی و حقوقی خود در مجموع یک واحد یکپارچه به نام ایران اسلامی را تشکیل می دهند و فاصله ای بین دولت و ملت وجود ندارد. التزام یکپارچگی دولت و ملت در گرو عمل به رهنمودها و توجه به هدایت ها ، حمایت ها و نظارت های مقام معظم رهبری است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود:همدلی و همزبانی یعنی همگرایی ، یکپارچگی و وحدت داشتن آهنگ جهت و مسیر واحد در تحقق اهداف برای حرکت رو به رشد ایران اسلامی به سمت پیشرفت و عدالت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب عزم ملی و مدیریت جهادی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی و ظرفیت ایمان و معنویت را همچنان لازم می دانند ؛ یکی از راه های تحقق سیاست های اقتصادی ، اقتصاد مقاومتی ، پیشرفت علمی وفناوری یکپارچگی دولت ، ملت و افزایش اعتماد متقابل است.  دولت باید به توانمندی های ملت اعتماد کند و اعتماد دولت به مردم راه پیشرفت و عدالت را هموار می‌کند.

*همدلی و هم زبانی به معنی تبعیت یکطرفه ملت از دولت نیست

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «سراج24» گفت: در طول تاریخ انقلاب همیشه نیازمند وحدت بوده ایم و یکی از انواع وحدت ، وحدت بین ملت و دولت است اما در سال 94 به این دلیل که در مسائل داخلی و خارجی باید تصمیمات بزرگی در کشور گرفته شود و دشمنان هم چالش هایی را پیش روی نظام اسلامی قرار داده اند طبیعی است که باید گام های بلندی برداشته شود که این گام های بلند بدون وحدت ملی میسر نیست.

وی تصریح کرد: هر دولتی که سر کار باشد یک تعدادی به آن رای داده اند و یک تعدادی هم به آن رای نداده اند ؛ این موضوع که افراد خودشان را از دولت جدا بدانند و دولت هم تنها به آن هایی که رای داده اند احساس تعلق کند و به دیگر افراد بی توجه باشد  در قاموس نظام اسلامی و حکومت اسلامی نیست.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس گفت: به نظر من این یک فرهنگ سازی توسط رهبر معظم انقلاب در کشور است که بعد از انتخابات دیگر ملت و دولت یک دست شوند و دولت همه را به عنوان شهروند درجه یک حساب کند و صرفا به طرفداران خود توجه نداشته باشد. افرادی که به رئیس جمهور رای نداده اند نباید احساس کنند که باید با رئیس جمهور در رقابت باشند و از همان ابتدایی که دولت شکل می گیرد زبان نقد ، تخریب یا نا مهربانی نسبت به دولت داشته باشند و در چارچوب نقد دولت را از چشم دیگران بیاندازند.
 
دهقان افزود: این فرهنگ باید در کشور ما کنار گذاشته شود و به محض اینکه انتخابات تمام می شود همه دولت را از خود بدانند و دولت هم همه مردم را شهروند درجه یک بداند لذا اگر این فرهنگ جا بیفتد طبیعتا دیگر این تقابل ها و مرز بندی هایی که بین رئیس جمهور ، طرفداران و افرادی که به وی رای نداده اند ایجاد می شود از بین خواهد رفت. این موضوع از این منظر اهمیت پیدا می کند که دولت فعلی از زمان روی کار آمدن 2 ویژگی خاص داشته است که می تواند شعار امسال را بییشتر معنی کند ؛ یک ویژگی دولت این است که حدود 50 درصد رای آورده است و ممکن بود که این شائبه به وجود آید که 50 درصد مردم رقیب  دولت هستند. ویژگی دوم اینکه با برخی منتقدان که نقدهایی نسبت به  مسائلی مثل هسته ای و... داشتند با زبان تندی برخورد شد در حالی که اگر انتقاد شد نباید رئیس جمهور برآشفته شود ، حتی قرار هم نیست کسانی که به دولت رای داده اند دیگر انتقاد نکنند.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی  خاطر نشان کرد: به نظر من این موضوع فلسفه شعار سال 94 است که ما نیازمند وحدت هستیم و این وحدت حتما مستلزم همدلی و هم زبانی بین همه مردم و بین مردم و مسئولین دولتی است و از طرفی هم نقد داشتن و نقد کردن دولت نباید موجب مخدوش شدن وحدت ملی در کشور باشد.
 
دهقان در ادامه گفت: یکی دیگر از مسائل مهم که باید در سال 94 مورد توجه قرار گیرد این است که بدانیم تنها را پیشرفت کشور توجه به اقتصاد مقاومتی است که برای این امر حتما نیازمند یک همدلی و هم زبانی بین دولت و ملت هستیم یعنی هم ملت باید دولت را درک کند و هم دولت باید گام های بلندی برای اقتصاد مقاومتی بردارد زیرا در سال 93 به نظر من با توجه به مشغله های دولت در سیاست داخلی و سیاست خارجی گام موثری به سمت اقتصاد مقاومتی برداشته نشد بنابراین لازم است که در سال 94 این خواسته مقام معظم رهبری که خواست ملت ایران است توسط دولت به اجرا درآید یعنی هم زبانی دولت و ملت به این معنا نیست که هرچه دولت گفت ملت تابع دولت باشد بلکه باید به بعد دیگر موضوع هم توجه داشته باشیم ؛ حرف ملت پیشرفت کشور و اقتصاد است و دولت هم باید در این موضوع هم زبان و نماینده ملت باشد.
 
نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خواسته هر ملتی اقتدار و عزت است دولت در اینجا باید هم زبان ملت باشد و اجازه ندهد که عزت کشور خدایی نکرده در پای میز مذاکرات  مخدوش شود یا هر ملتی به دنبال این است که اقتصاد داخلی شکوفا باشد دولت در اینجا باید به جای اجازه به واردات بی رویه که تنها یک تعداد خاص از آن سود می برند و ضرر آن برای تولید ، مردم و کارگر ایرانی است اقتصاد مقاومتی که خواست ملت ایران است و در بیانات مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید شده است را دنبال کند.
 
وی افزود: یکی از از زمینه های هم زبانی دولت و ملت توجه به اقتصاد مقاومتی ، جلوگیری از واردات بی رویه کالا ها و توجه به رونق تولید در کشور است و یکی دیگر از موارد بارز لزوم همدلی بین دولت و ملت در مباحث خارجی است طبیعتا ملت مسلمان ایران به دنبال این هستند که اسلام انقلابی که در کشورهای دیگر رونق پیدا کرده است رشد پیدا کند و علی رغم خواست آمریکایی ها ملت ایران به دنبال این هستند که کشورهای منطقه در امنیت کامل باشند و از طرف دیگر عزت ملت ایران در پای میز مذاکرات حفظ شود ؛ در اینجا دولت باید با ملت هم زبان شود.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همدلی و همزبانی دولت و ملت به معنی تبعیت ملت از دولت نیست تا هرچه دولت گفت ملت همان را دنبال کند ؛ رهبر معظم انقلاب داور بین دولت و ملت هستند در واقع آن جایی که مقام معظم رهبری خطی را در دفاع از دولت می دهند باید ملت خودشان را هم زبان دولت کنند و آن جایی که مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه و رهبر جامعه خواست مردم را بیان می کنند در اینجا دولت باید خودش را با ملت هم زبان کند ؛ شاخص همدلی و هم زبانی بین دولت و ملت بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید است.
 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••